Scientific production of graduate programs: efficiency evaluation of Engineering III area
DOI:
https://doi.org/10.32358/rpd.2016.v2.156Keywords:
Education, Production engineering, Efficiency.Abstract
The evaluation of graduate courses is revealed as one of the most important areas for the application of data envelopment analysis (DEA). However, to use this method it is necessary to select the set of variables: the inputs and outputs as a basis for application of the method. In Brazil, the entity responsible for evaluating postgraduate courses is the CAPES (Higher Education Personnel Improvement Coordination), whose assessment is based on grading that can vary from 1 to 5 (in the case where there is only the master) or 7 (when IES presents the doctoral program). Given the real need to check the efficiency of the engineering III postgraduate programs. This article suggests the use of DEA based on the criteria defined by CAPES. They identify situations programs with high concept given by CAPES appearing with low efficiency.Downloads
References
ALMEIDA FILHO, A. T.; RAMOS, F. S. Avaliação de desempenho de programas de pós-graduação com análise envoltória de dados. In: XXV – Encontro Nacional de Engenharia de Produção – ENEGEP 2005, Porto Alegre, RS. Disponível em http://www.abepro.org.br – Acesso em 13 de novembro de 2014.
ÂNGULO MEZA, L.; GOMES, E.G.; BIONDI NETO, L. Coelho, P. H. G. Avaliação do Ensino nos cursos de pós-graduação em engenharia: um enfoque quantitativo de avaliação em conjunto. Engevista, Niterói, volume 5, número (9), 41-49. 2003.
APPOLINÁRIO, F. Metodologia da ciência: filosofia e prática da pesquisa. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
BANKER, R. D.; CHARNES, A.; COOPER, W. W. Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis. Management Science, v. 30, n. 9, p. 1078–1092, set. 1984.
BARBOSA,S. de L. et al; Avaliação da eficiência Docente em um Programa de Pós Graduação Stricto Sensu na Região Sul do Brasil com o uso de Data Envelopment Analysis – DEA. In: XXXI Encontro da ANPAD, Rio de Janeiro, RJ. 2007.
BELLONI, J. A. Uma metodologia de avaliação da eficiência produtiva de Universidades Federais Brasileiras. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC. Abril de 2000.
BRASIL. Decreto n° 86.791 de 28 de dezembro de 1981. Plano Nacional de Pós-Graduação Stricto Sensu. Diário Oficial da União - Seção 1 - 29/12/1981, Página 24960 (Publicação Original). Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-86791-28-dezembro-1981-436402-norma-pe.html. Acesso em 15 de dezembro de 2015.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm - Acesso em 15 dezembro de 2015.
CAPES – Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Documento de área e Comissão da Trienal 2013. Disponível em <http://www.capes.gov.br/component/content/article/44-avaliacao/4686-engenharias-iii>, 2013, Acesso em 11 de dezembro de 2015.
CHARNES, A.; COOPER, W. W.; RHODES, E. Measuring the efficiency of decision making units. European Journal of Operational Research, v. 2, n. 6, p. 429–444, nov. 1978.
FERREIRA, C. M. de C.; GOMES, A.P. Introdução à Análise Envoltória de Dados. Teoria, modelos e aplicações. 1.ed. 1. Reimpressão. Viçosa, MG: Editora UFV. 2012.
GANGA, G. M. D. Trabalho de conclusão de curso (TCC) na Engenharia de Produção: Um guia prático de conteúdo e forma. 1. Ed. São Paulo: Atlas, 2012.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas. 2010.
HORA, A. L. B. et al. Análise da eficiência dos serviços de saneamento básico nos municípios do estado do Rio de Janeiro. Pesquisa Operacional para o Desenvolvimento, v. 7, n. 1, p. 55–81, jan. 2015.
JOUMADY, O., RIS, C. Performance in European higher education: A non-parametric production frontier approach. Education Economics, 13:2, p. 189 – 205; 2005. Disponível em: www.tandfonline.com/loi/cede20. Acesso em 02 de outubro de 2015.
LINS, Marcos Pereira Estellita; ALMEIDA, Bernardo Faria; BARTHOLO JÚNIOR, Roberto. Avaliação de desempenho na pós-graduação utilizando a análise envoltória de dados: O caso da Engenharia de Produção. RBPG – Revista Brasileira de Pós-Graduação, vol. 1, n. 1, p. 41 - 56, jul. 2004. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view21 -. Acesso em: 12 de novembro de 2014.
MELLO, J. C. C. B. S. DE et al. Uma análise da qualidade e da produtividade de programas de pós-graduação em engenharia. Relatórios de Pesquisa em Engenharia de Produção, v. 2, n. 1, 2003.
MELLO, J. C. C. B. S.; ÂNGELO MEZA, L.; GOMES, E. G.; BIONDI NETO, L. Curso de Análise Envoltória de Dados. In: XXXVII SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PESQUISA OPERACIONAL - SBPO, 2005, Gramado - RS. Disponível em http://www.sbpo.com.br – Acesso em 15 de dezembro de 2015.
MELLO, M. H. C. S.; MELLO, J. C. C. B. S. e ÂNGELO MEZA, L. Medida de seletividade dos cursos de Engenharia da UFF com modelo DEA. Engevista, vol. 13 n° 03, p. 219-255, Rio de Janeiro 2011.
MIRANDA, C. M. G.; ALMEIDA, A. T. Avaliação de pós-graduação com método ELECTRE TRI – o caso de Engenharias III da CAPES. Production, vol. 13 n° 03, São Paulo 2003. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/S013-65132003000300009 - Acesso em 13 de novembro de 2014.
MOREIRA, N. P. et al.; Fatores determinantes da eficiência dos programas de pós-graduação acadêmicos em administração, contabilidade e turismo. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 16, n. 1, p. 201-230, mar. 2011.
SENRA, L. F. A.; NANCI, L. C.; MELLO, J. C. C. B. S; ÂNGULO-MEZA, L. Estudo sobre Método de seleção de variáveis em DEA. Pesquisa Operacional, volume 27, número 2, p.191-207, maio a agosto de 2007
SILVA, E. L. S.; MENEZES, E. M. M. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.
STALLIVIERI, Luciane. O Sistema de Ensino Superior do Brasil: características, tendências e perspectivas. Caxias do Sul/RS, 2009. Disponível em: http://www.ucs.br - Acesso em: 13 nov. 2014.
TURRIONI, J. B.; MELLO, C. H. P. Metodologia de pesquisa em engenharia de produção. Itajubá: UNIFEI, 2012.
VEENSTRA, C.; HERRIN,G. D. An analysis of graduation rates at research universities. American Society for Engineering Education, p. 11.172.1 – 11.172.16, 2006. Acesso em 02 de outubro de 2015.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Produção e Desenvolvimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content on this work is licensed under a Creative Commons BY Attribution 4.0 Unported license. The articles are free to use, with their CC BY attributions of license.
The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s).
The publisher has the right to reject articles that in the evaluation process have been detected signs of plagiarism. The articles that have been detected indications of plagiarism after the publication, will be excluded from the edition. And the indication of the problem will be informed in the place of the text, keeping the same amount of pages.
This journal adopts the principles of ethical conduct of international quality Committee on Publication Ethics (COPE), as well as the parameters of Integrity in the Scientific Activity indicated by SCOPUS and SCIELO.