Management practices in collective urban transport bus: cases in Rio de Janeiro
DOI:
https://doi.org/10.32358/rpd.2015.v1.58Keywords:
collective transport, bus, organizational management.Abstract
This article discusses the practices of corporate management of collective transport by bus from Rio de Janeiro. It was made a bibliographical survey and study of cases through interviews with managers of some of these companies. As results, it found that, despite some resistance to the changes and mistakes about praxis, the companies have adopted management practices diversified to remain itself in the market before the competition, and emphasis on technologies and empowerment shy, but not yet clear mechanisms for evaluation their own performance.Downloads
References
AMERICAN MARKETING ASSOCIATION – AMA. The American Marketing Association Releases New Definition for Marketing. Chicago – USA. 2008.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE EMPRESAS DE TRANSPORTES URBANOS – NTU. Desoneração dos Custos das Tarifas do Transporte Público Urbano e Característica Urbana. Acessado em 01/2014. Em
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE EMPRESAS DE TRANSPORTES URBANOS – NTU (2007). Perfil das Empresas Operadoras de Ônibus Urbanos do Brasil. Relatório Final da Pesquisa: Agosto de 2007. Brasília-DF, 24p.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE EMPRESAS DE TRANSPORTES URBANOS – NTU (jan/2008).
Desempenho e qualidade nos sistemas de ônibus urbanos. 44 p. http://www.ntu.org.br
BAUER, Ruben . Gestão da Mudança: caos e complexidade nas organizações. São Paulo: Atlas. 1999.
BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as conseqüências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora. 1999.
BODMER, Milena. Gerenciamento de transportes coletivos: manual para o empresário. 1ª Edição. Rio de Janeiro: Fetranspor, 1992, 161p.
CECCONELLO, A.R. e AJZENTAL, A. A construção do plano de negócios: percurso metodológico para caracterização da oportunidade, estruturação, analise de viabilidade. São Paulo: Saraiva, 2008, 300p.
COSTA et al. A Gestão Empresarial Influenciando o Desenvolvimento das Empresas: uma análise no rio grande do norte. Anais... II Congresso de Pesquisa e Inovação da Rede Norte Nordeste de Educação Tecnológica. João Pessoa – PB, 2007.
CUNHA, A. G.; e BODMER, M. Potencial de Retenção de Usuários de uma Empresa de Transporte. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: PET/COPPE/UFRJ, 275p. 2003.
DRUCKER, Peter Ferdinand. A Administração na Próxima Sociedade. São Paulo: Nobel, 2002
FERREIRA, A. A.; Reis, A. C. F.; Pereira, M. I. Gestão empresarial: de Taylor aos nossos dias. Evolução e tendências da moderna administração de empresas. São Paulo: Pioneira, 1997, 256p.
FERREIRA, E. A. características competitivas no mercado de transporte público urbano no Rio de Janeiro: o posicionamento dos novos entrantes. Rio de Janeiro: PET-UFRJ, 2006.
HENRY, E., & Zioni, S. Ônibus na metrópole, articulações entre iniciativa privada e intervenção pública em são Paulo. Capítulo II. In. BRASILEIRO, A., Herny, E. & Turma. Viação Ilimitada: ônibus das cidades brasileiras. São Paulo: Cultura Editores Associados, pp. 121-186. 2003.
KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing: a bíblia do marketing. Prentice Hall Brasil, 2006, 12ª edição, 776p.
LEITE, M. de P. Reestruturação produtiva, novas tecnologias e novas formas de gestão da mão-de-obra. São Paulo, pp. 563 – 583, 1996.
MALAVÉ, C. & BODMER. M. Mudança no foco gerencial das empresas de transporte. Anais... In: XII ANPET, 1998.
ORRICO FILHO, R. D.; BRASILEIRO, A.; SANTOS, E. M.; ARAGÃO J. J. & Fortes J. A. A. Regulamentação do transporte público urbano por ônibus no brasil. Rio de Janeiro: COPPETEC/GEIPOT, 1996, 127p.
PRAHALAD, C. K. & RAMASWAMY, Venkat. O Futuro da Competição. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004
PROCHNIK, V. Flexibilidade Espúria: Modernização Técnica com Desigualdade Social na Indústria Brasileira de Calçados. Anais... 19º Encontro Nac. de Economia. 1991, 3: 213-222.
SANTOS, M. P. S., et al. Análise da Relação entre o Sistema de Transporte e a Exclusão Social na Cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: ENGEVISTA, v. 6, n. 3, p. 36-53. 2004.
SOUZA, B.B.P., GOSLING, M.M., GONÇALVES, C.A. Mensuração do mix de marketing de serviços, da satisfação e da lealdade em clientes de um banco de varejo. Revista Brasileira de Marketing - REMark, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 108-132, abr./jun. 2013.
VIOTTI, E.B. Inserção de Ciência, Tecnologia e Inovação no Desenvolvimento Brasileiro. 3ª Conferência Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação. Brasília, 16 a 18 de novembro de 2005.
ZEITHAML, V.A.; BITNER, M.J. Marketing de Serviços: a empresa com foco no cliente. 2ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content on this work is licensed under a Creative Commons BY Attribution 4.0 Unported license. The articles are free to use, with their CC BY attributions of license.
The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s).
The publisher has the right to reject articles that in the evaluation process have been detected signs of plagiarism. The articles that have been detected indications of plagiarism after the publication, will be excluded from the edition. And the indication of the problem will be informed in the place of the text, keeping the same amount of pages.
This journal adopts the principles of ethical conduct of international quality Committee on Publication Ethics (COPE), as well as the parameters of Integrity in the Scientific Activity indicated by SCOPUS and SCIELO.