Professional qualification: beyond the professional, a social perspective
DOI:
https://doi.org/10.32358/rpd.2016.v2.125Keywords:
Youth, Vocational Training, Labour Market.Abstract
The purpose of this article is to discuss the implications of the professional qualification for the inclusion of young graduates of residential care in the labor market. Noteworthy is the analysis of professional qualification category, which should also be seen as social, and how this had its planning and execution affected by the metamorphoses of the world of work. Such metamorphoses also had strong repercussions in the insertion of young workers in the labor market. At this juncture will discuss the difficulties and challenges encountered by the worker and the implications of the professional qualification in that process, especially through the experiences and experiences reported by young people interviewed. The study was essentially qualitative, in his methodological approach to conducting a semi-structured interviews with young graduates and employees of the institution, a questionnaire with these young people and literature. Finally, it is stated that there are many challenges to be faced by young people who were in institutional care; these challenges involve several repercussions on the life of this young graduate, among them the inclusion of difficulties in community life and in the labor market.Downloads
References
AZEREDO, Beatriz. Políticas públicas de emprego: tendências e possibilidades. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 11, n. 4, p. 47‑59, 1997. Disponível em: <http://produtos.seade.gov.br/produtos/spp/v11n04/v11n04_06.pdf>. Acesso 08 de janeiro de 2015
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Fortaleza :EdUECE, 2011.
_______. Ministério do Trabalho e Emprego. Secretaria de Políticas Públicas de Emprego. PLANFOR - Plano Nacional de Qualificação do Trabalhador. Brasília, 2001.
_______. Ministério do Trabalho e Emprego. Secretaria de Políticas Públicas de Emprego. Plano Nacional de Qualificação – PNQ: 2003-2007. Brasília, 2003.
CARDOSO JR.; JACCOUD, Luciana. Políticas sociais no Brasil: organização, abrangência e tensões da ação estatal. In: JACCOUD, Luciana (Org.). Questão social e políticas sociais no Brasil contemporâneo. Brasília: Ipea, 2005.
CASTEL, Robert. As Metamorfoses da Questão Social. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.
CASTRO, J. A.; AQUINO, L. M. C.; ANDRADE, C. C. (Org.). Juventude e políticas sociais no Brasil. Brasília: Ipea, 2009.
FILGUEIRAS, Cristina Almeida Cunha. Atores locais na implementação da política de qualificação profissional. Serviço Social e Sociedade, n. 107, p. 438-460, jul./set. 2011.
LIMA, A. A. A qualificação no sistema público de emprego: uma análise a partir das resoluções do CODEFAT. In: Oliveira, Roberto Véras (org.). Políticas Públicas de Qualificação: Desafios Atuais. São Paulo: A+Comunicação, 2007.
MOREIRA, Maria Idenilse. Acolhimento institucional e qualificação profissional: implicações da medida protetiva na vida do jovem egresso. 2013. 141 f. Dissertação (mestrado)- Setor de Políticas Públicas e Sociedade, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2013. Disponível em: <http://www.uece.br/politicasuece/dmdocuments/idenilse_maria_moreira.pdf>. Acesso em 28 de setembro de 2014.
MORETTO, Amilton J. O sistema público de emprego: uma construção inacabada. Tese (Doutorado) — Unicamp, Campinas, 2007.
OLIVEIRA, Régia. Jovens Trabalhadores: Representações Sobre o Trabalho na Contemporaneidade. Dissertação apresentada ao Departamento de Sociologia da Faculdade de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Universidade de Sao Paulo, 2001.
POCHMANN, Marcio. O Trabalho Sob Fogo Cruzado: Exclusão, desemprego e precarização no final do século. São Paulo: Editora Contexto, 2002.
RAMOS, David Afonso de. Políticas Públicas Ativas de Emprego: Estudo de caso do Plano Nacional de Qualificação Profissional – PLANFOR. 2006. 136f Dissertação (Mestrado)- Programa de Pós-Graduaçao em Ciência Política. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2006.
SANTOS, Ana. (In)sucesso escolar de crianças e jovens institucionalizadas. 2009. 165 f. Dissertação (Mestrado). Universidade Técnica de Lisboa, Lisboa, 2009.
SOARES, Mariza. Juventude e políticas de qualificação profissional ProJovem trabalhador - a experiência de Pernambuco. In. ANDRADE, Francisca Rejane Bezerra; MACAMBIRA, Júnior (Orgs). Trabalho e Formação Profissional Juventudes em Transição. Fortaleza: IDT, UECE, BNB, 2013.
SPOSITO, Marília Pontes; CARRANO, Paulo. Juventude e Políticas Públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n.24, p.1-37, set./dez. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n24/n24a03.pdf>. Acesso em: 09/04/2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content on this work is licensed under a Creative Commons BY Attribution 4.0 Unported license. The articles are free to use, with their CC BY attributions of license.
The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s).
The publisher has the right to reject articles that in the evaluation process have been detected signs of plagiarism. The articles that have been detected indications of plagiarism after the publication, will be excluded from the edition. And the indication of the problem will be informed in the place of the text, keeping the same amount of pages.
This journal adopts the principles of ethical conduct of international quality Committee on Publication Ethics (COPE), as well as the parameters of Integrity in the Scientific Activity indicated by SCOPUS and SCIELO.