Conceptions managers and monitors on sport no more education program: for a pedagogization of sport practice

  • Deyvid Tenner de Souza Rizzo Faculdade de Educação Física-(FAMAG) Universidade de Trás os Montes e Alto Douro-UTAD
  • Ágata Cristina Marques Aranha Universidade de Trás os Montes e Alto Douro (UTAD)
  • Clara Maria Silvestre Monteiro de Freitas Universidade de Pernambuco (UPE) Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Ana Paula Moreira de Sousa Faculdade de Educação - Faculdades Magsul (FAMAG)
  • Joziele Mareco Ramires Faculdade de Educação Física - Faculdades Magsul (FAMAG)
  • Jefferson Campos Lopes UNIVERSIDADE DE RIBEIRÃO PRETO - UNAERP
Keywords: pedagogy, sports, education.

Abstract

Public policies for the development and systematization of the sport have been a highlight on the national scene. This study aims to investigate the design and job prospects of managers and monitors the More Education Program (MEP) of a municipal school in the state of Mato Grosso do Sul in relation to the sport, following some classes of macro sports field and recreation and observing which activities are being offered to students. For this, we used a qualitative approach in the methodology, structured from a literature search and field, assisting in class observations and application of questionnaire and interview subjects that make up the monitoring and management of MEP. It was made possible through the collected data to conclude that the classes are guided only in entertainment contents and games, lacking concrete elements for the realization of any sport.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Deyvid Tenner de Souza Rizzo, Faculdade de Educação Física-(FAMAG) Universidade de Trás os Montes e Alto Douro-UTAD
Doutorando em Ciências do Desporto pela Universidade de Trás os Montes e Alto Douro UTAD(2014); Mestrado em Educação pela UniversidadeFederal da Grande Dourados UFGD(2013); Especialização em Educação Física Adaptada e Inclusiva pela Instituição de Ensino Superior de NovaAndradinaMS(2010) e Graduação em Educação Física pela Faculdade de Administração de Fátima do Sul (2009). Foi docente no ano letivo de 2010 naFaculdade de Tecnologia de Nova Andradina (FATEC) e Professor Temporário nos cursos de Educação Física, Pedagogia, Nutrição e Medicina na UFGD(20112013).Atualmente é Professor no curso de Educação Física nas Faculdades MAGSUL em Ponta PorãMS,professor no curso de Pedagogia naEaD/UFGD. Também é Professor efetivo na rede estadual de MS e municipal de ItaporãMSe treinador de Futsal. Tem interesse em temas relacionados àPedagogia do Esporte, Sociologia do Esporte, Esporte e Inclusão; Diversidade e Diferença na Educação Física Escolar. (
Ágata Cristina Marques Aranha, Universidade de Trás os Montes e Alto Douro (UTAD)
Doutorada em Ciências Humanas e Sociais/Ciências do Desporto /CIDESD Membro investigador do grupo IPP Coordenadora do Grupo IPP / CIDESD Directora do Mestrado em Educação Supervisão Pedagógica e Directora do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básicos e Secundário Coordenadora dos Estágios Pedagógicos em Educação Física da UTAD. Vice-Coordenadora do 1º Ciclo em Educação Física e Desporto Escolar
Clara Maria Silvestre Monteiro de Freitas, Universidade de Pernambuco (UPE) Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
Bacharel e Licenciada em Ciências Sociais e Bacharel em Economia pela Universidade Católica de Pernambuco, Pósgraduação em Gerenciamento de Capacitação do Programa de Apoio ao Pequeno Produtor Rural; pela Superintendência do Desenvolvimento do Nordeste SUDENE; em Training Administration for Trainers University Of Connecticut; Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba e Doutorado em Educação Física pela Faculdade do Desporto da Universidade do Porto (apostilado pela Universidade de São Paulo;Pósdoutorado pela Faculdade do Desporto da Universidade do Porto. É Professor Associado da Universidade de Pernambuco Escola Superior de Educação Física. Atua na Graduação e na Pósgraduação Lato e Stricto Sensu ( Mestrados Associados de Educação Física da Universidade de Pernambuco/ Universidade Federal da Paraíba; e no de Enfermagem da Universidade de Pernambuco/ Universidade Estadual da Paraíba; e no Doutorado da UPE/UFPB. Ministra aulas nas áreas da Educação Física e Enfermagem com ênfase nas Sociologias do Desporto,do Corpo, das Emoções e da Saúde; bem como no campo metodológico da pesquisa qualitativa na Pósgraduação stricto sensu.
Ana Paula Moreira de Sousa, Faculdade de Educação - Faculdades Magsul (FAMAG)
Possui Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Goiás (2009). Mestre em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (2013). É docente na Educação Básica (Rede Municipal e Estadual de Mato Grosso do Sul) e Faculdades Magsul, no Curso de Educação Física. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: educação física escolar, didática e prática pedagógica, saúde e políticas públicas educacionais.
Joziele Mareco Ramires, Faculdade de Educação Física - Faculdades Magsul (FAMAG)
Graduada em Educação Física - Licenciatura Plena na Faculdade de Educação Física - Faculdades Magsul (FAMAG) e Professora na rede de ensino pública na cidade de Ponta Porã - MS.
Jefferson Campos Lopes, UNIVERSIDADE DE RIBEIRÃO PRETO - UNAERP
Doutorando em ciencias do desporto - UTAD - Portugal. Mestre em educação Mba em lutas - COB. Pós graduado em jogos cooperativos, gestão escolar e alto rendimento Cref 6970/SP Professor universitario titular - UNAERP / UNIBR Gestor tecnico de projetos de lei de incentivo federal/estadual/mmunicipal

References

BELTRAME, A. L. N.; SAMPAIO, T. M. V. Service specializing in sport adapted: discussing the sports initiation from the perspective of inclusion. Revista da Educação Física / UEM, v. 26, n. 3, p. 377–388, set. 2015.

BRACHT, V. A criança que pratica esporte respeita as regras do jogo... capitalista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, São Paulo, v. 7, n. 2, jan.1986.

BRACHT, V. et al. Pesquisa em ação: Educação Física na escola. Ijuí, RS: Unijuí, 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Manual operacional de educação integral. Brasília: SEB, 2013.

GAYA, A. Sobre o Esporte para Crianças e Jovens. Movimento, Porto Alegre, n.º 13, 2000.

GAYA, A. Sobre o esporte para crianças e jovens. In: STIGGER, M. P.; LOVISOLO, H. R. (Eds.). . Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas: Autores Associados, 2009.

KUNZ, E. Esporte: uma abordagem com a fenomenologia. Movimento, Porto Alegre, n. 12, p. I-XIII, jul. 2000.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 1988.

MACHADO, G. V; GALATTI, L. R; PAES, R.P. Pedagogia do Esporte e Projetos Sociais: Interlocuções sobre a prática esportiva. Rev. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2. p. 405-418, abr./jun. de 2015.

NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração. São Paulo, v.1, n. 3, 2º sem./1996. Disponível em: <http://www.ead.fea.usp.br/cad-pesq/arquivos/C03-art06.pdf> Acesso em: 17 dez. 2015.

MAHONEY, H. A.; ECCLES, J. Organized Activity Participation, Positive Youth Development, and the Over-Scheduling Hypothesis. Social Policy Report, 20, 4, 3 -30, 2006.

RIZZO, D.T.S; FERREIRA, A.M.L.; SOUZA, W.C. Desenvolvimento Positivo dos Jovens (DPJ) através do Esporte: perspectivas em países da língua portuguesa. Conexões: revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, Campinas, v. 12, n. 3, p. 106-120, jul./set. 2014.

RIZZO, D. T. S. SOUZA, W. C. S. Educação Física Escolar na sociedade contemporânea: Desafios e Perspectivas. Educação Física em Revista - EFR, v. 7, n. 3, p. 56-63. 2013.

STIGGER, M. P. Relações entre o esporte de rendimento e o esporte da escola. Movimento, Porto alegre, v.7, n.14, 2001.

STIGGER, M. P. Esporte, lazer e estilos de vida: um estudo etnográfico. Campinas: Autores Associados, 2002.

TAFFAREL, C. N. T. Desporto Educacional: realidade e possibilidades das políticas governamentais e das práticas pedagógicas nas escolas públicas. Movimento, Ano VII. Nº 13, 2000.

VAZ, A. F. Técnica, Esporte, Rendimento. Movimento, Porto Alegre, v. 7, p. 87-99, 2001.

TUBINO, Manoel J. G., Estudos brasileiros sobre o esporte: ênfase no esporte-educação. Maringá: Autores Associados, 2010.

VAZ, A. F. Técnica, esporte, rendimento. In: STIGGER, M. P.; LOVISOLO, H. R. (Eds.). . Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas: Autores Associados, 2009.

VIANNA, J. A.; LOVISOLO, H. R. The social inclusion through the sport: the perception of the teachers. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. 2, p. 285–296, jun. 2011.

Published
2016-04-30
How to Cite
Rizzo, D. T. de S., Aranha, Ágata C. M., Freitas, C. M. S. M. de, Sousa, A. P. M. de, Ramires, J. M., & Lopes, J. C. (2016). Conceptions managers and monitors on sport no more education program: for a pedagogization of sport practice. Revista Produção E Desenvolvimento, 2(1), 1-9. https://doi.org/10.32358/rpd.2016.v2.118
Section
Evaluation for educational development