EDUCATIONAL SPORT FOR CHILDREN AND TEENAGERS: REFLECTIONS AND EXPERIENCES
DOI:
https://doi.org/10.32358/rpd.2019.v5.394Keywords:
physical education, health science, sports pedagogyAbstract
Purpose: the objective of the survey is to analyze the development of sports activities promoted on the context of a sportive center, thus identidy sports’ influence on the students’ life that practice sports. Methodology/Approach: the research is qualitative and quantitative by nature, and questionaires were applied to properly registered students on any sport modality. Findings: the investigation demonstrates that educational sportive program participant children and teenagers reveal informations that promote homogeneous sport. Research Limitation/implication: it is considered that the teachers’ pedagogical treatment with the sportive activities may influence the stay and continuance of students in the practice of sports, however, future studies may consider the coaches in the sample of subjects. Originality/Value of paper: the originality of the survey points to the need of investigating about the children and teenagers sports teaching professional’s role.Downloads
References
BARBOSA, J. S., ARAÚJO, M. A. L. DE. Educação (Física) e esporte – nas teias de uma pesquisa-ação extensionista em uma universidade pública baiana. Movimento (ESEF/UFRGS), v. 21, n. 2, p. 391–403, 2015.
BARRETO, D. DE C., PERFEITO, R. S. Motivação de crianças e adolescentes praticantes de esportes em projetos de inclusão social do Rio de Janeiro. Motrivivência, v. 30, n. 53, p. 152–163, 2018.
BELTRAME, A. L. N. et al. Atendimento especializado em esporte adaptado: discutindo a iniciação esportiva sob a ótica da inclusão. Revista da Educação Física / UEM, v. 26, n. 3, p. 377–388, 2015.
BENELI, L. M., PRONI, M. W., MONTAGNER, P. C. Desafios para a Pedagogia do Esporte diante da influência do marketing na configuração do esporte contemporâneo. Journal of Physical Education, v. 27, n. 1, p. 2750–2750, 2016.
BENTO, J. O. Do Desporto. In. Tani, G; Bento, J.O; Petersen, R. Pedagogia do Desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006.
BOURDIEU, P. Coisas Ditas: São Paulo, Brasiliense, 1990.
BRASIL, V. Z., RAMOS, V., KUHN, F., SOUZA, J. R., NASCIMENTO, J. V. Os conhecimentos de base para intervenção pedagógica do treinador de surf. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 31, n. 4, p. 807–817, 2017.
COBRA, N. A semente da vitória. 47. ed. São Paulo: SENAC, 2003.
CONTI, M. A., FRUTUOSO, M. F. P., GAMBARDELLA, A. M. D. Excesso de peso e insatisfação corporal em adolescentes. Revista de Nutrição, Campinas, v. 18, n. 4, 2005.
ELIAS, N.; DUNNING, E. A busca da excitação. Lisboa: Memória e Sociedade, 1995.
FERREIRA, A. L. A. Estrutura e função social da atividade esportiva e o processo de apropriação da cultura: contribuições para a atividade de ensino na Educação Física escolar. Motrivivência, v. 30, n. 54, p. 295–307, 2018.
FLORES, N. T. E., RIZZO, D. T. S., VALENÇOELA, L. P. Por uma pedagogia do treinamento esportivo infantil. Revista Panorâmica, v. 27, n.2, 2019.
FRAGA, A.B. Exercícios da informação: governo dos corpos no mercado da vida ativa. Tese de Doutorado: UFRGS, 2005.
FREITAS, M. V., STIGGER, M. P. A Formação de Crianças para o Esporte de Alto Rendimento: sobre ‘manobras’ e diferentes apropriações dos treinos. Pensar a Prática, v. 19, n. 1, p. 1–11, 2016.
GALATTI, L. R. et al. Esporte contemporâneo: perspectivas para a compreensão do fenômeno. Corpoconsciência, v. 22, n. 3, p. 115–127, 2018.
GALATTI, L. R. et al. Pedagogia do Esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da Educação Física/UEM, v. 25, n. 1, p. 153, 2014.
GO TANI et al. O ensino de habilidades motoras esportivas na escola e o esporte de alto rendimento: discurso, realidade e possibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 3, p. 507–518, 2013.
LEONARDI, T. J. et al. Pedagogia do esporte: sinalização para a avaliação formativa da aprendizagem. Pensar a Prática, v. 20, n. 1, 2017.
LIMENA, M. M. C., RODRIGUES, M. L. Metodologias multidimensionais em ciências humanas. Brasília: Liber Livro, 2006.
LINHARES, M. A. A escola, o esporte e a "energização do caráter": projetos culturais em circulação na Associação Brasileira de Educação (1925-1935). Tese de Doutorado UFMG, 2006.
LUGUETTI, C. N. et al. O planejamento das práticas esportivas escolares no ensino fundamental na cidade de Santos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 37, n. 4, p. 314–322, 2015.
MACDONALD, D. J., CÔTÉ, J., EYS, M., DEAKIN, J. Psychometric properties of the youth experience survey with young athletes. Psychology of Sport and Exercise, v. 13, n. 3, p. 332-340, 2012.
MACHADO, G. V., GALATTI, L. R., PAES, R. R. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento (ESEF/UFRGS), v. 21, n. 2, p. 405–418, 2015.
MACHADO, R. B. Políticas de inclusão e a docência em educação física: uma reflexão sobre as práticas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 39, n. 3, p. 261–267, 2017.
MAHONEY, H. A., ECCLES, J. Organized Activity Participation, Positive Youth Development, and the Over-Scheduling Hypothesis. Social Policy Report, 20, 4, 3 -30, 2006.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 4. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: HUCITEC/ABRASCO, 2004.
NASCIMENTO, J. C.; RIZZO, D. T. S.; SOUSA, A. P. M. O pole dance como prática esportiva na escola. Revista Magsul de Educação Física na Fronteira, v. 1, n. 1, 2017.
OLIVEIRA, V. M. O esporte pode tudo. São Paulo: Cortez, 2010.
PAES, R. R., BALBINO, H. F. Pedagogia do Esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
PAZIN, N. P. A., FREITAS, D. P. A., SILVA, M. L. Esporte para Todos e a constituição de um projeto de intervenção social. Revista Metáfora Educacional, v.9, n.1, p.18–30, 2010.
RIZZO, D. T. DE S. et al. Esporte e inclusão: por uma prática pedagógica “educacional”. American Journal of Sports Training, v. 1, n. 3, p. 1–16, 2016a.
RIZZO, D. T. S. Esporte para todos ou quase todos? considerações sobre a prática esportiva educacional. 1. ed. Ponta Porã-MS: EdFAMAG, 2017.
RIZZO, D. T. S.; ARANHA, ÁGATA C. M.; FREITAS, C. M. S. M.; SOUSA, A. P. M.; RAMIRES, J. M.; LOPES, J. C. Concepções de gestores e monitores sobre o esporte no Programa Mais Educação: por uma pedagogização da prática esportiva. Revista Produção e Desenvolvimento, v.2, n.1, p.1-9, 2016b. https://doi.org/10.32358/rpd.2016.v2.118
RODRIGUES, M. L., LIMENA, M. C. Metodologias multidimensionais em Ciências Humanas. Brasília: Líber Livros Editora, 2006.
SCAGLIA, A. J. A pedagogia do esporte e as novas tendências metodológicas. Nova Escola, v. 29, p. 84–86, 2014.
SOARES, A. J. G., MILLEN NETO, A. R., FERREIRA, A. DA C. A pedagogia do esporte na educação física no contexto de uma escola eficaz. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 35, n. 2, p. 297–310, 2013.
SOARES, J. A. P., ANTUNES, H. R. L., AGUIAR, C. F. DOS S. Prática desportiva e sucesso escolar de moças e rapazes no ensino secundário. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 37, n. 1, p. 20–28, 2015.
STIGGER, M. P. Esporte, Lazer e Estilos de Vida: um estudo etnográfico. Campinas: Autores Associados, 2002.
STIGGER, M. P., LOVISOLO, H. R. Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas: Autores Associados, 2009.
TUBINO, M. J. G., COSTA, V. L. M. Práticas populares de esporte na praia: estudos dos jogos de frescobol. In VOTRE, Sebastião Josué (Org.) et al. Cultura, Atividade Corporal e Esporte. Rio de Janeiro: Editoria Central da Universidade Gama Filho, 1995.
VIANNA, J. A., LOVISOLO, H. R. Projetos de Inclusão Social através do esporte: notas sobre a avaliação. Movimento (ESEF/UFRGS), v. 15, n. 3, p. 145–162, 2009.
WERTHEIN, J. Esporte: uma estratégia para a vida. In: ROSA, M. R. Esporte e Sociedade: ações socioculturais para a cidadania. São Paulo: IMK Relações Públicas, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content on this work is licensed under a Creative Commons BY Attribution 4.0 Unported license. The articles are free to use, with their CC BY attributions of license.
The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s).
The publisher has the right to reject articles that in the evaluation process have been detected signs of plagiarism. The articles that have been detected indications of plagiarism after the publication, will be excluded from the edition. And the indication of the problem will be informed in the place of the text, keeping the same amount of pages.
This journal adopts the principles of ethical conduct of international quality Committee on Publication Ethics (COPE), as well as the parameters of Integrity in the Scientific Activity indicated by SCOPUS and SCIELO.