Linear regression model for investment analysis of an oil company

Keywords: Balance sheet, Investment analysis, Correlation, Linear Regression, Covariance.

Abstract

Changes in global economic environment meant that companies, particularly publicly traded, seek adaptations to global market model, which gives preference to the analysis of stock indicators profitability. In this sense, we carried out a quantitative study, based on data published by Petrobras SA, concerning the balance sheet comprising the period 2009 to 2013. Data analysis was carried out through statistical methods of covariance, correlation and linear regression. Among the findings of the paper, we emphasize that more than prove the good relations between the good historical results, the joint techniques of statistical methods serve as warnings to indicate to managers that something is not going as expected, thus helping the decision to promote a change in internal company policies, specifically in the way of investment allocation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Cesar Ferro de Guimarães, Universidade Potiguar
Doutor em Administração
Eliana Andréa Severo, Faculdade Meridional.
Programa de Pós-Graduação Mestrado em Administração (PPGA).

References

ASSAF NETO, A. Finanças Corporativas e Valor. São Paulo: Atlas, 2003.

CAMIN, C. R.; MARCIANO, V. C.; PASSOS, I. C.; BRITO, E.; GAIO, L. E. Análise crítica da contabilidade gerencial sob a ótica do profissional contábil: um estudo nas empresas atuantes no ramo sucroalcooleiro do interior do estado de São Paulo. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, v. 4, n. 3, p. 45-63, 2014.

HIRASHIMA, T. (org.) Guia para pesquisas de práticas contábeis: incluindo aspectos tributários relevantes. São Paulo: Atlas, 2006.

IUDICÍBUS, S.; MARION, J. C. Introdução à teoria da contabilidade. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2006.

IUDÍCIBUS, S. de et al. Manual de contabilidade das sociedades por ações. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MARION, J. C. Contabilidade empresarial. 11 ed. São Paulo: Atlas, 2005

MALHOTRA, N. K.; ROCHA, I.; LAUDISIO, M. C.; ALTHEMAN, É.; BORGES, F. M. Introdução à pesquisa de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2005.

MONTGOMERY,WILLIAN. Probabilidade e estatística na Engenharia. 4 ed. São Paulo: LTC, 2012.

PETROBRÁS. Óleo Brasileiro S/A – Centro de Negócios. Disponível em: <https://www.petrobras.com.br>. Acesso em 06 de setembro de 2014.

SELLTIZ, C. et al. Métodos de Pesquisa nas Relações Sociais. 6 ed. Reimpressão EPU. São Paulo: Editora USP, 1975.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005

Published
2015-05-30
How to Cite
Bastos, E. V. P., Guimarães, J. C. F. de, & Severo, E. A. (2015). Linear regression model for investment analysis of an oil company. Revista Produção E Desenvolvimento, 1(1), 77-88. https://doi.org/10.32358/rpd.2015.v1.62
Section
Markets and Production Management