STORYTELLERS WORKING IN A CHILDREN’S HOSPITAL: REPORTS ON THEIR PRACTICE

Authors

  • Eileen Pfeiffer Flores Universidade de Brasília
  • Beatriz Leão Yamada sem filiação no momento
  • Victor Guevara Loyola de Souza Sem filiação no momento
  • Adriana de Rezende Dias Secretaria de Saúde do Distrito Federal

DOI:

https://doi.org/10.32358/rpd.2017.v3.220

Keywords:

Storytellers, Volunteers, Hospital, Children, Brazil.

Abstract

This study investigated the concepts of nine volunteers from a non - governmental organization who read stories to hospitalized children. We conducted three to five semistructured interviews with each storyteller which were analyzed using concept maps, resulting in 376 propositions. A semantic grouping of the propositions resulted in 13 categories. Results suggest that storytellers associate their activities to altruism and conceive it chiefly as a way of bringing relief and joy to children in the hospital environment, seen as extremely aversive. Few references are made to the specific features and benefits of shared reading. The study reveals characteristics and challenges which are specific to the practice of shared reading in the hospital setting and suggests directions for volunteer training in this context.

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Author Biographies

Eileen Pfeiffer Flores, Universidade de Brasília

Professora-Adjunta no Departamento de Processos Psicológicos Básicos e no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Comportamento da Universidade de Brasília.

Beatriz Leão Yamada, sem filiação no momento

Graduada em Psicologia. Especialização em Neuropsicologia e Ciências Cognitivas.

Victor Guevara Loyola de Souza, Sem filiação no momento

Graduado em Psicologia pela Universidade de Brasília. Especialização em Clínica Comportamental pelo Instituto Brasiliense de Análise do Comportamento.

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Published

2017-08-01

How to Cite

Flores, E. P., Yamada, B. L., Loyola de Souza, V. G., & Dias, A. de R. (2017). STORYTELLERS WORKING IN A CHILDREN’S HOSPITAL: REPORTS ON THEIR PRACTICE. Revista Produção E Desenvolvimento, 3(2), 21–37. https://doi.org/10.32358/rpd.2017.v3.220

Issue

Section

Articles