The strategic positioning as determining of the future of a furniture industry: education case
DOI:
https://doi.org/10.32358/rpd.2016.v2.122Keywords:
Entrepreneurship, Innovation, Strategic management, MarketingAbstract
This case presents a turning-point in the history of the company Expolight, a family company that is several years in the market working in the commercial furniture segment. In the state of Rio Grande do Sul, which is one of the leading furniture manufacturers poles of Brazil, being the products of this region recognized for their high quality. The case presents a decision point where the company needs to choose between keeping their market position, or accept the challenge of a new client, taking into consideration the investments and risks involved. The purpose of this Educational Case is to promote discussion and reflection on topics such as entrepreneurship, strategic management, innovation management and marketing, exercising decision-making based on the data presented. It also has element to the debate on globalization, partnerships and organizational culture.Downloads
References
BRACKER, J. The historical development of the strategic management concept. Academy of management review, v. 5, n. 2, p. 219-224, 1980.
CHANDLER, A. Strategy and Structure, MIT Press, Cambrige, 1962.
CHESBROUGH, H. W. The era of open innovation. In: MAYLE, David. Managing Innovation and Change. 3. ed. London: Sage, 2006. Cap. 11. p. 127-138.
COOPER, R. G.; EDGETT, S. J.; KLEINSCHMIDT, E. J. Best practices for managing R&D portfolios. Research technology management, v. 41, n. 4, p. 20, 1998.
DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005. 232 p.
DORNELAS, J.; SPINELLI, S.; ADAMS, R. Criação de novos negócios: empreendedorismo para o século XXI. 2. ed. São Paulo: Elsevier, 2014.
DRUCKER, P. F. Inovação e espírito empreendedor: práticas e princípios. São Paulo: Cengage Learning, 2010. 378 p.
GARCIA, R.; CALANTONE, R. A critical look at technological innovation typology and innovativeness terminology: a literature review. The Journal Of Product Innovation Management, S.i., v. 19, n. 2, p.110-132, mar. 2002.
GUIMARÃES, J. C. F., SEVERO E. A., ROESCH, S. M. A., OLEA, P. M., DORION, E. C. H. Crescimento ou manutenção da posição: o dilema dos gestores de uma indústria de plásticos da serra gaúcha. Redes, v. 18, n. 3, p. 157-175, 2013.
GUIMARÃES, J. C. F. de; SEVERO, E. A.; SENNA, P. A relação entre inovação e a vantagem competitiva sustentável: trajetória e desafios. Espacios, S.i., v. 36, n. 12, p.1-1, jun. 2015.
GUIMARÃES, J. C. F.; SEVERO, E. A.; PEREIRA, A. A.; DORION, E. Inovação no processo e melhoria contínua em uma indústria de plásticos do polo moveleiro da Serra Gaúcha. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO – CNEG, VIII, 2011, Rio de Janeiro. Anais do VIII Congresso Nacional de Excelência em Gestão. Rio de Janeiro, 2007.
KOTLER, P. Marketing para o Século XXI. Futura, 2000.
KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de marketing. In: Princípios de marketing. Pearson Prentice Hall, 2007.
LAS CASAS, A. L.; GARCIA, T. M. Estratégias de Marketing para Varejo. Inovações e Diferenciações Estratégicas que Fazem a Diferença no Marketing de Varejo. São Paulo: Novatec, 2007.
MACHADO, A. G. C.; MORAES, W. F. de A. Estratégias de customização em massa implementadas por empresas brasileiras. Revista Produção, v. 18, n. 1, p. 170-183, 2008.
MALHOTRA, N. K. Marketing research: An applied orientation. New Jersey: Pearson Education, 2010.
MOVERGS – Associação das Industrias de Moveis do Rio Grande do Sul. Disponível em: <http://www.movergs.com.br>. Acesso em: 10 jun. de 2012.
POLIGNANO, L. A. C.; DRUMOND, F. B. O papel da pesquisa de mercado durante o desenvolvimento de produtos. In: 3º Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produtos, Florianópolis. Anais, UFSC. 2001. p. 121-130.
PORTER, M. E. Competition in global industries. Harvard Business Press, 1986.
PORTER, M. E. Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competition. New York, p. 300, 1980.
ROESCH, S. M. A. Notas sobre a construção de casos para ensino. Revista de Administração Contemporânea, v. 11, n. 2, p. 213-234, 2007.
SALIM, C. S.; NASAGON, C.; SALIM, H.; MARIANO, S. Administração empreendedora. 4. ed. São Paulo: Elsevier, 2004.
SEVERO, E. A.; CRUZ, M. R. da; DORION, E.; GUIMARÃES, J. C. F. de; PEREIRA, A. A. Estrutura organizacional das empresas inovadoras no Brasil. 2012. Disponível em: <http://www.revistaespacios.com/a12v33n11/12331105.html>. Acesso em: 10 set. 2014.
VALE, G. M. V.; CORRÊA, V. S.; REIS, R. F. dos. Motivações para o empreendedorismo: necessidade versus oportunidade? Rev. Adm. Contemp., [s.l.], v. 18, n. 3, p.311-327, maio 2014.
YIN, R. K. Qualitative research from start to finish. Guilford Press, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Produção e Desenvolvimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content on this work is licensed under a Creative Commons BY Attribution 4.0 Unported license. The articles are free to use, with their CC BY attributions of license.
The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s).
The publisher has the right to reject articles that in the evaluation process have been detected signs of plagiarism. The articles that have been detected indications of plagiarism after the publication, will be excluded from the edition. And the indication of the problem will be informed in the place of the text, keeping the same amount of pages.
This journal adopts the principles of ethical conduct of international quality Committee on Publication Ethics (COPE), as well as the parameters of Integrity in the Scientific Activity indicated by SCOPUS and SCIELO.