GIS Multicriteria decision making model for traffic accidents management
DOI:
https://doi.org/10.32358/rpd.2022.v8.613Keywords:
multicriteria, decision aid, geographic information system, traffic, accidentsAbstract
Objective: this study suggests a multicriteria model for decision-making assistance that, by using spatial representation, can provide decision aid for the traffic management process in a county, hence facilitating improved decision-making. The decision-making process can be supported by multicriteria decision aid technologies and geographic information systems (GIS). Methodology/Approach: A multicriteria decision-making model is developed to categorize the city's roads according to their importance to the population's safety. For classification, the PROMSORT method (PROMETHEE Sorting) is proposed, and the results are reflected in the GIS. Results: It presents a numerical application for the city of Mossoró/RN, rating the roads and providing information for public managers' decision-making. Limitations: the model application is contingent upon the efforts of managers who can begin working in the traffic and urban mobility management sector after each public election to comprehend its significance. Originality/Value of the article: The GIS application generates a viable study method by facilitating the decision-making process and allowing the geographic visualization of data pertaining to the region under study.Downloads
References
Almeida, R. L. F. D., Bezerra Filho, J. G., Braga, J. U., Magalhaes, F. B., Macedo, M. C. M., & Silva, K. A. (2013). Via, homem e veículo: fatores de risco associados à gravidade dos acidentes de trânsito. Revista de Saúde Pública, 47, 718-731. https://doi.org/10.1590/S0034-8910.2013047003657
Araz, C., & Ozkarahan, I. (2007). Supplier evaluation and management system for strategic sourcing based on a new multicriteria sorting procedure. International journal of production economics, 106(2), 585-606. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2006.08.008
Bezerra, A. L. F. (2020). Aplicação do Princípio de Pareto e Mapa de Calor na análise de acidentes de trânsito em Mossoró/RN. In: Engineering Center, Federal Rural University of Semi-Árid, Mossoró, RN, Brazil.
Brans, J. P., & Vincke, P. (1985). Note—A Preference Ranking Organisation Method: (The PROMETHEE Method for Multiple Criteria Decision-Making). Management science, 31(6), 647-656. https://doi.org/10.1287/mnsc.31.6.647
Brans, J. P., Macharis, C., Kunsch, P. L., Chevalier, A., & Schwaninger, M. (1998). Combining multicriteria decision aid and system dynamics for the control of socio-economic processes. An iterative real-time procedure. European Journal of Operational Research, 109(2), 428-441. https://doi.org/10.1016/S0377-2217(98)00068-X
Brazil. (2020). Ministro da Saúde apresenta dados e ações para segurança no trânsito. Ministério da Saúde. Governo Federal do Brasil. Recovered from https://www.saude.gov.br/noticias/agencia-saude/29654-ministro-dasaude-apresenta-dados-e-acoes-para-seguranca-no-transito.
Carvalho, C. H. R. (2015). Estimativa dos custos dos acidentes de trânsito no Brasil com base na atualização simplificada das pesquisas anteriores do Ipea. Brasília, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Recovered from http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/7456.
Carvalho, C. H. R., Rabetti, M. S. (2015). Acidentes de trânsito nas rodovias federais brasileiras: caracterização, tendências e custos para a sociedade. Brasília, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Recovered from http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/7493.
Fernandes, R. M. F. (2019).Aplicação da ferramenta SIG para análise de acidentes de trânsito em Mossoró - RN. In: Centro de Engenharias, Universidade Federal Rural do Semi Árido, Mossoró.
Gontscharow, T. C., Marques, S. M., Lima, C. G. R., & Lollo, J. A. (2018). Experiência na capacitação de gestores públicos em sistemas de informação geográfica. Revista Brasileira de Extensão Universitária, 9(3), 157-163. https://doi.org/10.24317/2358-0399.2018v9i3.8198
https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=5147:acidentes-de-transito-folha-informativa&Itemid=779.
Laoluekiat, S., Chottanapund, S., Iabchoon, S., & Chodpathumwan, Y. (2022). Spatial Data Application on Health (COVID-19) in Health Region 6 of Thailand. Open Journal of Applied Sciences, 12(8), 1395-1401. https://doi.org/10.4236/ojapps.2022.128096
Massaú, G. C., & da Rosa, R. G. (2016). Acidentes de trânsito e direito à saúde: prevenção de vidas e economia pública. Revista de Direito Sanitário, 17(2), 30-47. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9044.v17i2p30-47
Mortaire, R., & Euzébio, G. L. (2009). O custo do caos: Prejuízo ao bolso e ao meio ambiente – cidades não suportam mais o crescimento da frota de veículos. Brasília, Desafios do desenvolvimento, Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, v.53. Recovered from https://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&id=1252:reportagensmaterias&Itemid=39.
Nações Unidas Brasil. (2020). Região das Américas registra quase 155 mil mortes no trânsito por ano, diz agência da ONU. Organização das Nações Unidas. Recovered from https://nacoesunidas.org/regiao-das-americasregistra-
Oliveira, E. L. B. (2015). Modelo de apoio a decisão para alocação de projetos (Doctoral thesis). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal do Pernambuco, Recife, PE, Brazil.
PAHO (2019). Folha informativa - Acidentes de trânsito. Pan American Health Organization. Recovered from
quase-155-mil-mortes-no-transito-por-ano-diz-agencia-da-onu/.
Roy, B., & Słowiński, R. (2013). Questions guiding the choice of a multicriteria decision aiding method. EURO Journal on Decision Processes, 1(1-2), 69-97. https://doi.org/10.1007/s40070-013-0004-7
Scholten, H. J., & De Lepper, M. J. (1991). The benefits of the application of geographical information systems in public and environmental health. World Health Statistics quarterly. Rapport Trimestriel de Statistiques Sanitaires Mondiales, 44(3), 160-170.
Simões, C. R. M., & Bastos, L. C. (2003). Um sistema de informações geográficas para auxiliar a administração universitária: desenvolvimento de um protótipo para a UFSC. In: 11th Simpósio Brasileiro de Sensoriamento Remoto, pp. 1011-1018. Santa Catarina, SC.
Tesema, A.K., Liyew, A. M., Alem, A. Z., Yeshaw, Y., Tesema, G. A., & Teshale, A. B. (2021). Spatial distribution and determinants of undernutrition among reproductive age women of Ethiopia: A multilevel analysis. Plos one, 16(9), e0257664. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257664
Tischer, V. (2019). O custo social e econômico dos acidentes de trânsito com pedestres e ciclistas :estudo de caso do estado de Santa Catarina, Brasil. Revista Brasileira de Gestão Urbana 11(0), 1-14. https://doi.org/10.1590/2175-3369.011.001.ao12
Vincke, P. (1992). Multicriteria decision-aid. Londres: John Wiley & Sons, 1st ed.
Waiselfisz, J. J. (2013). Mapa da Violência 2013: Acidentes de Trânsito e Motocicletas. Rio de Janeiro, RJ. Centro Brasileiro de Estudos Latino-Americanos, Faculdade Latino-Americana de Ciências Sociais Brasil. Recovered from https://flacso.org.br/files/2020/03/mapa2013_transito.pdf.
WHO (2020a). Road traffic injuries. World Health Organization. Recovered from https://www.who.int/en/news-room/factsheets/detail/road-traffic-injuries.
WHO (2020b). Década de Ação para a Segurança Viária 2011-2020 busca salvar milhões de vidas. World Health Organization. Recovered from https://www.who.int/roadsafety/decade_of_action/en
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Produção e Desenvolvimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All content on this work is licensed under a Creative Commons BY Attribution 4.0 Unported license. The articles are free to use, with their CC BY attributions of license.
The journal is not responsible for the opinions, ideas and concepts emitted in the texts, as they are the sole responsibility of its author (s).
The publisher has the right to reject articles that in the evaluation process have been detected signs of plagiarism. The articles that have been detected indications of plagiarism after the publication, will be excluded from the edition. And the indication of the problem will be informed in the place of the text, keeping the same amount of pages.
This journal adopts the principles of ethical conduct of international quality Committee on Publication Ethics (COPE), as well as the parameters of Integrity in the Scientific Activity indicated by SCOPUS and SCIELO.