Cost accounting selling price formation: a case study in an industry of pneumatic suspensions of Caxias do Sul-RS

Gisele Carina Pistore, Rosane Foscarini, Deivis Cassiano Philereno, Itacir Alves da Silva, Kadígia Faccin

Abstract


This study analyzes the contributions of cost accounting in the sale price formation in a pneumatic suspension industry. They present as main guiding authors of this study, Crepaldi (2009) and Martins (2003). This study is characterized as an exploratory research with a qualitative and quantitative approach, using the methodological approach of case study. Still, it uses the interview technique with experts in the field, with the director and an employee of the company. Data analysis is based on documentary research and content analysis. We present further calculations of labor cost, selling price formation and demonstration of profitability, based on information obtained in the company, to answer the research problem and propose the intervention proposal. This study aims to present a proposal for improvements in forming selling price, seeking to improve performance, reduce costs, save income developing new controls, in order to make it more competitive company studied. The proposed intervention is that the company create new cost centers, use costing methods, assessment criteria and form your price based on the markup taking into account the market price.


References


BAIOCHI, Salete Verginia Fontana, OLIVEIRA, Neuza Corte de, GONÇALVES, Marguit Neumann, FAIA, Valter da Silva. Produzir ou não produzir, eis a questão – um caso de ensino sobre o gerenciamento de custos. Contabilidade Vista & Revista, v. 26, n. 1, 2015.

BEUREN, Ilse Maria. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: Teoria e prática. São Paulo: Altas, 2003.

CREPALDI, Sílvio Aparecido. Curso Básico de Contabilidade de Custos. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2009.

FERREIRA, José Antonio Stark. Contabilidade de custos. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

FIGUEIREDO, Antônio Macena de; SOUZA, Soraia Riva Goudinho. Como elaborar projetos, monografias, dissertações e teses. 3.ed. Rio de janeiro: Lumen Juris, 2010.

GOMES, Aliana Adelina, FRAZZON, Enzo Morosini. Custos logísticos na importação: uma abordagem teórica com aplicação de diferentes métodos de custeio. Produção em Foco, v. 4, n. 2, 2014.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LEONE, George Sebastião Guerra. Curso de Contabilidade de custos. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2000.

MALHOTRA, Naresh K. Pequisa de marketing: uma orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MELLO, Márcio Roberto et al. Sistema de informação para gestão de custos operacionais. Disponível em: . Acesso em: 15 out. 2012.

MARTINS, Eliseu. Contabilidade de custos. 9.ed. São Paulo: Atlas, 2003.

NAKAGAWA, Masayuki. ABC: custeio baseado em atividades. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

PEREZ JÚNIOR; José Hernandez; OLIVEIRA, Luís Martins; COSTA, Rogério Guedes. Gestão estratégica de custos. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2009.

SCHIER, Carlos Ubiratan da Costa. Gestão de custos. 2.ed. rev. ampl. e atual. Curitiba: Ibpex, 2011.

SOUZA, Marcos Antonio de, WEBER, Elson Luciano, CAMPOS, Rafael Herden. Práticas de gestão de custos logísticos internos: estudo de caso em empresa moveleira do sul do Brasil. Revista Contemporânea de Contabilidade, v. 12, n. 25, 2015.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.