Public libraries and social development: territorial distribution of brazilian public libraries and its impact on reading promotion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32358/rpd.2022.v8.616

Keywords:

public libraries, socioeconomic development, reading

Abstract

Objective: This article seeks to identify whether there is any correlation between the geographic distribution of these libraries and the socioeconomic development index of the five Brazilian regions, through the quantitative analysis of these spaces and data related to the reading habits of the populations in question, as well as the analysis of the regions' MHDI. Methodology/Approach: The methodology used an analysis of the results of the research Portraits of Reading in Brazil, and data on IDHM of each state obtained through IPEA - Institute of Applied Economic Research. Results: It was found that there is no direct correlation between the number of libraries available in each territory, the number of books read per person annually and the HDI of these places. Limitations: although it exclusively assesses the consumption of books and access to libraries, it provides a good social panorama of the situation of the reading community in our country. Originality/Value of the article: Public libraries are the cultural equipment with the greatest capillarity in the Brazilian national territory, present in all states of the federation and in the federal district. it is necessary to understand how libraries impact the development of their territories and the reading habits of their citizens.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Luciano Gevehr, Integrated Colleges of Taquara

Possuí pós-doutorado em história pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Realizou um segundo pós-doutoramento em história pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). É doutor e mestre em história pela UNISINOS. Possuí graduação em história pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e graduação em geografia pelo Centro Universitário Uninter (UNINTER). É Professor Titular do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Regional (PPGDR - FACCAT), onde também atua como Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) Instituições, Ordenamento Territorial e Políticas Públicas para o Desenvolvimento Regional. Participa como pesquisador dos grupos Estratégias Regionais (Universidade UNILASALLE), Núcleo de Estudos de História da Imigração (Universidade de Passo Fundo - UPF), História das mulheres e estudos de gênero (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS). É coordenador do NIEMI - Núcleo Interdisciplinar de Estudos Migratórios e Identidades, em parceria com universidades do Brasil e do exterior. Coordena os projetos da área de patrimônio cultural, educaçāo patrimonial e gestāo do museu municipal junto à Secretaria de Turismo, Cultura e Desporto da Prefeitura Municipal de Sapiranga (RS).Seu campo de investigação privilegia, atualmente, as questões que envolvem a problemática do patrimônio cultural, da educação patrimonial, da memória,,das sensibilidades, da produção dos espaços urbanos, educação e formação docente. Pesquisa, ainda sobre as representações de raça, etnia e gênero. Tem experiência na área de história, educação e desenvolvimento regional, atuando principalmente nos seguintes temas: história do Brasil e do Rio Grande do Sul, história dos municípios, movimentos migratórios históricos e contemporâneos, movimento Mucker, patrimônio cultural, espaços urbanos, memória, representações e relações de gênero, raça e etnia e processos identitários.

Caroline Bilhar da Silva, Integrated Colleges of Taquara

Director Librarian of the Municipal Public Library Mayor Edwin Kuwer. Bachelor in Library Science from the Federal University of Rio Grande - FURG. Master's student in Regional Development at FACCAT. He has been working in public and school libraries since 2017.

Rodrigo Batista, Integrated Colleges of Taquara

Bachelor in Law from Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT. Lawyer active in the criminal area - Founding Partner of Batista & Torres Legal Advice; - Creator and Founder of the Academic Nucleus of Law of Faculdades Integradas de Taquara - NAD - FACCAT; Master's student at the Graduate Program in Regional Development at Faculdades Integradas de Taquara - FACCAT.

References

Arretche, M. (2015). Trazendo o conceito da cidadania de volta: a propósito das desigualdades territoriais. In: Arretche, M. (org.) Trajetória das desigualdades: como o Brasil mudou nos últimos cinquenta anos. São Paulo: Editora da UNESP. 496p. ISBN9788539305667.

Brasil. MINISTÉRIO DO TURISMO. SECRETARIA ESPECIAL DA CULTURA. (2020). Sistema Nacional de Bibliotecas Públicas. Bibliotecas Públicas do Brasil, 2020. Disponível em: <https://www.gov.br/turismo/pt-br/secretaria-especial-da-cultura/assuntos/sistema-nacional-de-bibliotecas-publicas-snbp/informacoes-das-bibliotecas-publicas-1>. Acesso em: 05 jun. 2022.

Carvalho, S. M. S., de Souza Carddoso, A. L. M., & Miguel, M. C. (2021). A geração alpha no (re) iventar da nova biblioteca escolar: um chamado à ‘missão’da biblioteca, um chamado ao real ofícios dos bibliotecários. Comunicação & Informação, 24. https://doi.org/10.5216/ci.v24.64527

Creswell, J. W. (2010). Projeto de Pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. 3. ed. Porto Alegre: Artmed.

Demo, P. (2007) O porvir: desafio das linguagens do século XXI. Curitiba: IBPEX. 190p. ISBN 978856490166.

Freire, P. (1989) A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 46. ed. São Paulo: Cortez.

Gil, A.C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas Disponível em: https://ayanrafael.files.wordpress.com/2011/08/gil-a-c-mc3a9todos-e-tc3a9cnicas-de-pesquisa-social.pdf. Acesso em: 16 maio 2022.

Haesbaert, R. (1999) Região, diversidade territorial e globalização. Geographia: revista da Pós-Graduação em Geografia da UFF, Niterói, ano I, n. 1, p. 15-39. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13361>. Acesso em: 05 jun. 2022.

INSTITUTO DE PESQUISAS ECONÔMICAS APLICADAS. (2022) Atlas da Vulnerabilidade Social. Página inicial. Disponível em: <http://ivs.ipea.gov.br/index.php/pt/>. Acesso em: 26 abr. 2022.

INSTITUTO PRÓ-LIVRO. (2020). Retratos da Leitura no Brasil. 5 ed. Disponível em: <http://plataforma.prolivro.org.br/retratos.php>. Acesso em: 05 jun. 2022.

Manoel, E. D. J. (2022). A cultura do Livro e a pós-graduação em Educação Física. Movimento, 26.

Marchezini, F., Claessens, P. M. E., & Carthery-Goulart, M. T. (2022) Leitura de palavras e pseudopalavras em adultos jovens: um estudo de rastreamento ocular. CoDAS [online]. 34, n. 4. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2317-1782/20212020333>.ISSN 2317-1782. Acesso em: 09 jun. 2022.

Milanesi, L. (2013). Biblioteca pública: do século XIX para o XXI. Revista USP, (97), 59-70. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i97p59-70.

Nova, M. J. (2006) O impacto dos gastos públicos no Índice de Desenvolvimento Humano: o caso dos municípios do Ceará. Dissertação - Mestrado em Economia de Empresas –Universidade Federal do Ceará. Disponível em:<https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/5589> Acesso em: 12 jun. 2022.

Paim, R. M. O. (2013). Ler ou não ler: drama ou desafio? In: Paim, R. M. O., Folberg, M. N. (org.). Ler ou não ler: drama ou desafio?. Porto Alegre: Letra & Vida. 176p. ISBN 9788565526623.

Rebello, I. S. (2015). O papel social da leitura e da escrita: a questão do letramento. Caderno Seminal Digital, ano 21, 24(1). Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/cadernoseminal/article/download/20326/15058>. Acesso em: 09 jun. 2022.

Santos, M. (1994) Técnica, Espaço, Tempo: Globalização e Meio técnico-científico informacional. São Paulo: Editora Hucitec.

Santos, M. (2007) O espaço do cidadão. São Paulo: Edusp.

Siedenberg, D. R. (2003) A gestão do desenvolvimento: ações e estratégias entre a realidade e a utopia. In: Becker, D.; Wittman, M. L. (org.). In: Desenvolvimento regional: Abordagens interdisciplinares. 2. ed. Santa Cruz do Sul: Edunisc.

Soares, M. V. S. (2016) A proteção extrapatrimonial do autor como incentivo ao desenvolvimento cultural. In: CUNHA FILHO, F. H. (org.). Conflitos culturais: como resolver? como conviver?. Fortaleza : IBDCult. 931p. ISBN 9788569652021

Souza, K. R. D. (2022). ‘Flores da revolução’: notas para uma pedagogia do trabalho em Paulo Freire. Trabalho, Educação e Saúde, 20. https://doi.org/10.1590/1981-7746-ojs00211

Souza, M. J. L. (1995). O Território: sobre espaço de poder, autonomia e desenvolvimento. In: CASTRO. I. E. … [et al.] (org.) In: Geografia: Conceitos e Temas. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Suaiden, E. J. (2000) A biblioteca pública no contexto da sociedade da informação. Ciência da Informação [online]. 29(2), 52-60. https://doi.org/10.1590/S0100-19652000000200007

Torres, H. G., Ferreira, M. P., & Dini, N. P. (2003) Indicadores sociais: por que construir novos indicadores como o IPRS. São Paulo em Perspectiva, 17, (3-4), 80-90 https://doi.org/10.1590/S0102-88392003000300009

Tristão, M. B., & Musse, C. F. (2013). O direito à informação e o (ainda restrito) espaço cidadão no Jornalismo Popular impresso. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação [online].36(1), 39-59. https://doi.org/10.1590/S1809-58442013000100003.

Zalla, J. (2020). Um leitor no sul do mundo: a biblioteca imaginária de Simões Lopes Neto (1888-1916). Artcultura: Revista de História, Cultura e Arte, 22(41), 164-185. https://doi.org/10.14393/artc-v22-n41-2020-58649

Published

2022-12-29

How to Cite

Gevehr, D. L., Silva, C. B. da, & Batista, R. (2022). Public libraries and social development: territorial distribution of brazilian public libraries and its impact on reading promotion. Revista Produção E Desenvolvimento, 8(1), e616. https://doi.org/10.32358/rpd.2022.v8.616

Issue

Section

Territorial Affairs