As olimpíadas como resistência e defesa da permanência e defesa da Filosofia nos curriculos escolares

evidência a partir da VII ediação da Olimpíada de Filosofia do NESEF/UFPR

Authors

  • Raquel Aline Zanini Universidade Federal do Paraná

Keywords:

Olimpíada de Filosofia, Educação Filosófica, Ensino de Filosofia, Filosofar

Abstract

This paper presents and discusses how Philosophy Olympiads organized by the NESEF between 2011 and 2021. See the results that philosophy teaching has been suffering after the 2016 coup, the Olympiad has become an instrument of resistance to pedagogical work with students of basic and higher education. Based on bibliographical sources and evaluations and testimonies from participants, the text defends the Olympics as a way of valuing the teaching of philosophy. Among other authors, the reflections of Horn (2009) and Carrillo (1994) are used to think the teaching of philosophy in dialogue with reality.

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Published

2025-01-13

How to Cite

Zanini, R. A. (2025). As olimpíadas como resistência e defesa da permanência e defesa da Filosofia nos curriculos escolares: evidência a partir da VII ediação da Olimpíada de Filosofia do NESEF/UFPR. Estudos De Filosofia E Ensino, 3(2), 57–73. Retrieved from https://revistas.cefet-rj.br/index.php/estudosdefilosofiaeensino/article/view/583

Issue

Section

Relatos de Experiência