Philosophical olympics at Paquetá

practical opposition to the New High School

Authors

  • Leonardo Diniz do Couto

Keywords:

Philosophical Olympics, Paquetá, Education, High School, Neoliberalism

Abstract

The aim of this essay is to confront the experience of the philosophical olympics of the Rio de Janeiro state with the reform of basic education in Brazil. To do this, we will focus on its 7th edition, which took place in Paquetá, in 2019. The hypothesis of this text is that philosophical olympics represents a completely opposite alternative to the neoliberal education desired by the New High School in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABÍLIO, Ludmila Costhek. “Uberização e juventude periférica: Desigualdades, autogerenciamento e novas formas de controle do trabalho”. Novos Estudos CEBRAP, Edição 118, v. 39, n. 3, p. 579-597, set-dez. 2020.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
BRASIL. Reforma do Ensino Médio, Lei nº 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
BRASIL. PEC do Teto de Gastos Públicos, Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm.
BRASIL. Reforma da Previdência, Emenda Constitucional nº 103, de 12 de novembro de 2019. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc103.htm.
BRASIL. Reforma Trabalhista, Lei nº 13.467, de 13 de julho de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13467.htm.
Brasília: MEC, 2018. BRASIL. Resolução CNE/CEB no. 3, de 21 de novembro de 2018 - Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018.
Brasília: MEC, 2021. BRASIL. Resolução CNE/CP no. 1, de 5 de janeiro de 2021 - Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: MEC, 2021.
ESPERO TUA (RE)VOLTA. Direção: Eliza Capai. Produção de: Mariana Genescá. Brasil: Taturana, 2019.
FERRAZ, Lara S. L. A. Olimpíadas de filosofia do Rio de Janeiro: o pensamento na roda. Rio de Janeiro: NEFI, 2020 (Coleção Teses e Dissertações; 12).
PENNA, Fernando e SILVA, Renata da C. A. da. As operações que tornam a história pública. In: MAUAD; RABELO; SANTHIAGO. História pública no Brasil: sentidos e itinerários. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
SANTOS, Wallace de M. 2013: revolta dos governados. 2. Ed. Rio de Janeiro: WSM Edições, 2018.

Published

2025-01-13

How to Cite

Diniz do Couto, L. (2025). Philosophical olympics at Paquetá: practical opposition to the New High School. Estudos De Filosofia E Ensino, 3(2), 17–37. Retrieved from https://revistas.cefet-rj.br/index.php/estudosdefilosofiaeensino/article/view/581

Issue

Section

Relatos de Experiência