Relato de Experiência sobre a criação do Laboratório Filosófico na Escola SESC

o caso de uma estratégia didática de preparação para as Olimpíadas Filosóficas e suas repercussões curriculares

Authors

  • Mateus Xavier Escola Sesc de Ensino Médio
  • André Vinícius Dias Senra
  • Daniel Vieira Inácio

Keywords:

Filosofia, Laboratorio, Olimpiada

Abstract

The philosophical Olympiads fulfill an important pedagogical role related to philosophical references with regard to the transmission and exchange of ideas for the elaboration of an attitude of philosophical thought. This is because, contrary to the theme of academic knowledge, the Olympics establish conditions for a space for the development of free thinking from the student's experience. From the point of view of teaching, it should be noted that this symbolic space, related to the theme and learning of philosophical contents, is justified by the protagonism of students through participation in the production of philosophical knowledge. This text assumes a position that the importance of the project called Philosophical Laboratory, within the scope of the SESC High School, was fundamental for the preparation of the student body of this institution for the philosophical Olympiads.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruce, M., Barbone, S. (orgs.) Os 100 Argumentos mais Importantes da Filosofia Ocidental. Trad. Bras. Ana Lucia da Rocha Franco. São Paulo: Cultrix, 2013.
Cerletti, A. O Ensino de Filosofia como Problema Filosófico. Trad. Bras. Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
Cossutta, F., Cicurel, F. (orgs.). As Fórmulas Filosóficas: destacamento, circulação e apropriação. Trad. Bras. Sírio Possenti, Campinas: Ed. Unicamp; Brasília: Ed. UnB, 2018.
Demo, Pedro. Pesquisa e construção de conhecimento; metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1996.
Kant, Immanuel. Resposta à pergunta: o que é o iluminismo. In A paz perpétua e outros opúsculos. Lisboa: Edições 70, 1990
Mora, J. F. Diccionario de Filosofía. 4 volumes. Madrid: Ariel, 2000.
Nicola, U. Antologia Ilustrada de Filosofia. Trad. Bras. Maria Margherita De Luca, São Paulo: Globo, 2006.
Rancière, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Trad. Lilian do Valle. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

Published

2025-01-13

How to Cite

Xavier, M., André Vinícius Dias Senra, & Daniel Vieira Inácio. (2025). Relato de Experiência sobre a criação do Laboratório Filosófico na Escola SESC: o caso de uma estratégia didática de preparação para as Olimpíadas Filosóficas e suas repercussões curriculares. Estudos De Filosofia E Ensino, 3(2), 74–89. Retrieved from https://revistas.cefet-rj.br/index.php/estudosdefilosofiaeensino/article/view/580

Issue

Section

Relatos de Experiência