Fanzinagem filosófica sobre o medo da morte

uma percepção da Apologia de Sócrates (28a-30d)

Authors

  • Everton Grison UFPR

Keywords:

Filosofia, Morte, Fanzine.

Abstract

The article in question is a proposal for research, reading, analysis, discussion and production of fanzines from an excerpt from Plato's work: Socrates' Apology, excerpt from 28th to 30th, in which the theme of death is developed based on experience Socrates. After defending himself against accusations and being condemned to death, the philosopher argues that being afraid of death is the equivalent of assuming to be wise, about what you are not. This study, therefore, unifies the philosophical text and the production of fanzines as possibilities for reflection on the theme of fear of death.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRAUS, Gazy. Minhas experiências no ensino com os criativos fanzines de histórias em quadrinhos e outros temas: um preâmbulo acerca dos tines (ou fanzines) e sua importância educacional. In: NETO, Elydio dos Santos; SILVA, Maria Regina Paulo da (orgs.). Histórias em quadrinhos e práticas educativas: o trabalho com universos ficcionais e fanzines. São Paulo: Criativo, 2013, p. 82-93.

CORNÉLIO, Camila Gallindo; MATOS, Junot Conérlio. Filosofia, Educação e Comunicação: o trabalho docente como complexidade articulada. In: BODART, Cristiano das Nezes (org.). O Ensino de Sociologia e de Filosofia Escolar. Maceió: Café com Sociologia, 2020, pp. 209-232.

GRISON, Everton. A Manifestação Artística do Fanzine como Técnica e Tema para o Ensino de Filosofia. In: TAVARES, Renata (org.). Arte na Escola: caminhos. São Paulo: LiberArs, 2018.

JUNIOR, Williams Nunes da Cunha. Os Sentidos do Ensino de Filosofia no Ensino Médio: uma abordagem fenomenológica. In: In: BODART, Cristiano das Nezes (org.). O Ensino de Sociologia e de Filosofia Escolar. Maceió: Café com Sociologia, 2020, pp. 179-208.

MAGALHÃES, Henrique. Fanzines de histórias em quadrinhos: conceito e contribuições à educação. In: NETO, Elydio dos Santos; SILVA, Maria Regina Paulo da (orgs.). Histórias em quadrinhos e práticas educativas: o trabalho com universos ficcionais e fanzines. São Paulo: Criativo, 2013, p. 52-67.

__________. O que é fanzine. São Paulo: Brasiliense, 1993. (Coleção Primeiros Passos)

MALTA, André. Introdução. In: PLATÃO. Apologia de Sócrates. Introdução de André Malta. Porto Alegre: Lp&m Pocket, 2010.

MUNIZ, Cellina (org.). Fanzines: autoria, subjetividade e invenção de si. Fortaleza: Edições UFC, 2010. (Coleção Diálogos Intempestivos).

PLATÃO. Diálogos: Apologia de Sócrates. Tradução de Carlos Alberto Nunes. São Paulo: Editora Melhoramentos, 1970.

Published

2021-03-15

How to Cite

Grison, E. (2021). Fanzinagem filosófica sobre o medo da morte: uma percepção da Apologia de Sócrates (28a-30d). Estudos De Filosofia E Ensino, 2(1), 7–23. Retrieved from https://revistas.cefet-rj.br/index.php/estudosdefilosofiaeensino/article/view/482