Viver na terra

Uma educação pela animalidade

Authors

  • Luís Thiago Freire Dantas UERJ
  • Caio Firminiano Guedes da Silva UERJ

Keywords:

Animality, Especism, Philosophy of Education, Modernity

Abstract

This article, with the intention of questioning the premises of an environmental education, will problematize the determination of human and animal differences as if based on a radical distancing. This distancing provoked a belief that there was a way to inhabit this land and hierarchized human groups according to their proximity to nature. To this end, we will analyze the Kantian pedagogical precepts about the discipline as a way to remove the "animality from humanity" and how it endures in the contemporary letter of environmental education. Then, to propose an education that establishes coexistence as the primary axis for the human being to recognize himself as an animal.

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Author Biographies

Luís Thiago Freire Dantas, UERJ

Doutor em Filosofia - UFPR. Professor de Filosofia da Educação - UERJ. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPed) - UERJ. Coordenador do grupo de pesquisas Mulungu - leituras contracoloniais.

Caio Firminiano Guedes da Silva, UERJ

Graduando em Filosofia - UERJ. Bolsista do Prodocência - UERJ. Membro do Mulungu - grupo de pesquisas em leituras contracoloniais.

References

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Published

2025-04-12

How to Cite

Freire Dantas, L. T., & Firminiano Guedes da Silva, C. (2025). Viver na terra: Uma educação pela animalidade. Estudos De Filosofia E Ensino, 4(1). Retrieved from https://revistas.cefet-rj.br/index.php/estudosdefilosofiaeensino/article/view/717