STORYTELLERS WORKING IN A CHILDREN’S HOSPITAL: REPORTS ON THEIR PRACTICE

  • Eileen Pfeiffer Flores Universidade de Brasília
  • Beatriz Leão Yamada sem filiação no momento
  • Victor Guevara Loyola de Souza Sem filiação no momento
  • Adriana de Rezende Dias Hospital Materno-Infantil de Brasília - Secretaria de Saúde do DF Associação Viva e Deixe Viver.
Keywords: Storytellers, Volunteers, Hospital, Children, Brazil.

Abstract

This study investigated the concepts of nine volunteers from a non - governmental organization who read stories to hospitalized children. We conducted three to five semistructured interviews with each storyteller which were analyzed using concept maps, resulting in 376 propositions. A semantic grouping of the propositions resulted in 13 categories. Results suggest that storytellers associate their activities to altruism and conceive it chiefly as a way of bringing relief and joy to children in the hospital environment, seen as extremely aversive. Few references are made to the specific features and benefits of shared reading. The study reveals characteristics and challenges which are specific to the practice of shared reading in the hospital setting and suggests directions for volunteer training in this context.

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Author Biographies

Eileen Pfeiffer Flores, Universidade de Brasília
Professora-Adjunta no Departamento de Processos Psicológicos Básicos e no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Comportamento da Universidade de Brasília.
Beatriz Leão Yamada, sem filiação no momento
Graduada em PsicologiaEspecialização em Neuropsicologia e Ciências Cognitivas.
Victor Guevara Loyola de Souza, Sem filiação no momento
Graduado em Psicologia pela Universidade de BrasíliaEspecialização em Clínica Comportamental pelo Instituto Brasiliense de Análise do Comportamento.

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Published
2017-08-01
How to Cite
Flores, E. P., Yamada, B. L., Loyola de Souza, V. G., & Dias, A. de R. (2017). STORYTELLERS WORKING IN A CHILDREN’S HOSPITAL: REPORTS ON THEIR PRACTICE. Revista Produção E Desenvolvimento, 3(2), 21-37. https://doi.org/10.32358/rpd.2017.v3.220
Section
Articles