The strategic positioning as determining of the future of a furniture industry: education case

  • Cleber da Costa Webber Faculdade Meridional – IMED
  • Fabiano Pamato Nunes Faculdade Meridional – IMED
  • Júlio Cesar Ferro Guimarães Faculdade Meridional – IMED https://orcid.org/0000-0003-3718-6075
Keywords: Entrepreneurship, Innovation, Strategic management, Marketing

Abstract

This case presents a turning-point in the history of the company Expolight, a family company that is several years in the market working in the commercial furniture segment. In the state of Rio Grande do Sul, which is one of the leading furniture manufacturers poles of Brazil, being the products of this region recognized for their high quality. The case presents a decision point where the company needs to choose between keeping their market position, or accept the challenge of a new client, taking into consideration the investments and risks involved. The purpose of this Educational Case is to promote discussion and reflection on topics such as entrepreneurship, strategic management, innovation management and marketing, exercising decision-making based on the data presented. It also has element to the debate on globalization, partnerships and organizational culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleber da Costa Webber, Faculdade Meridional – IMED
Mestrando em Administração pela Faculade Meridional - IMED, Possui graduação em Administração pela Universidade de Passo Fundo. MBA em Gestão empresarial pela FGV, MBA em Gestão Financeira, Controladoria e Auditoria pela FGV, É sócio-diretor da empresa Expolight Metalúrgica Ltda. Experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Financeira, Estratégia e Marketing.

References

BRACKER, J. The historical development of the strategic management concept. Academy of management review, v. 5, n. 2, p. 219-224, 1980.

CHANDLER, A. Strategy and Structure, MIT Press, Cambrige, 1962.

CHESBROUGH, H. W. The era of open innovation. In: MAYLE, David. Managing Innovation and Change. 3. ed. London: Sage, 2006. Cap. 11. p. 127-138.

COOPER, R. G.; EDGETT, S. J.; KLEINSCHMIDT, E. J. Best practices for managing R&D portfolios. Research technology management, v. 41, n. 4, p. 20, 1998.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005. 232 p.

DORNELAS, J.; SPINELLI, S.; ADAMS, R. Criação de novos negócios: empreendedorismo para o século XXI. 2. ed. São Paulo: Elsevier, 2014.

DRUCKER, P. F. Inovação e espírito empreendedor: práticas e princípios. São Paulo: Cengage Learning, 2010. 378 p.

GARCIA, R.; CALANTONE, R. A critical look at technological innovation typology and innovativeness terminology: a literature review. The Journal Of Product Innovation Management, S.i., v. 19, n. 2, p.110-132, mar. 2002.

GUIMARÃES, J. C. F., SEVERO E. A., ROESCH, S. M. A., OLEA, P. M., DORION, E. C. H. Crescimento ou manutenção da posição: o dilema dos gestores de uma indústria de plásticos da serra gaúcha. Redes, v. 18, n. 3, p. 157-175, 2013.

GUIMARÃES, J. C. F. de; SEVERO, E. A.; SENNA, P. A relação entre inovação e a vantagem competitiva sustentável: trajetória e desafios. Espacios, S.i., v. 36, n. 12, p.1-1, jun. 2015.

GUIMARÃES, J. C. F.; SEVERO, E. A.; PEREIRA, A. A.; DORION, E. Inovação no processo e melhoria contínua em uma indústria de plásticos do polo moveleiro da Serra Gaúcha. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO – CNEG, VIII, 2011, Rio de Janeiro. Anais do VIII Congresso Nacional de Excelência em Gestão. Rio de Janeiro, 2007.

KOTLER, P. Marketing para o Século XXI. Futura, 2000.

KOTLER, P.; ARMSTRONG, G. Princípios de marketing. In: Princípios de marketing. Pearson Prentice Hall, 2007.

LAS CASAS, A. L.; GARCIA, T. M. Estratégias de Marketing para Varejo. Inovações e Diferenciações Estratégicas que Fazem a Diferença no Marketing de Varejo. São Paulo: Novatec, 2007.

MACHADO, A. G. C.; MORAES, W. F. de A. Estratégias de customização em massa implementadas por empresas brasileiras. Revista Produção, v. 18, n. 1, p. 170-183, 2008.

MALHOTRA, N. K. Marketing research: An applied orientation. New Jersey: Pearson Education, 2010.

MOVERGS – Associação das Industrias de Moveis do Rio Grande do Sul. Disponível em: <http://www.movergs.com.br>. Acesso em: 10 jun. de 2012.

POLIGNANO, L. A. C.; DRUMOND, F. B. O papel da pesquisa de mercado durante o desenvolvimento de produtos. In: 3º Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produtos, Florianópolis. Anais, UFSC. 2001. p. 121-130.

PORTER, M. E. Competition in global industries. Harvard Business Press, 1986.

PORTER, M. E. Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competition. New York, p. 300, 1980.

ROESCH, S. M. A. Notas sobre a construção de casos para ensino. Revista de Administração Contemporânea, v. 11, n. 2, p. 213-234, 2007.

SALIM, C. S.; NASAGON, C.; SALIM, H.; MARIANO, S. Administração empreendedora. 4. ed. São Paulo: Elsevier, 2004.

SEVERO, E. A.; CRUZ, M. R. da; DORION, E.; GUIMARÃES, J. C. F. de; PEREIRA, A. A. Estrutura organizacional das empresas inovadoras no Brasil. 2012. Disponível em: <http://www.revistaespacios.com/a12v33n11/12331105.html>. Acesso em: 10 set. 2014.

VALE, G. M. V.; CORRÊA, V. S.; REIS, R. F. dos. Motivações para o empreendedorismo: necessidade versus oportunidade? Rev. Adm. Contemp., [s.l.], v. 18, n. 3, p.311-327, maio 2014.

YIN, R. K. Qualitative research from start to finish. Guilford Press, 2010.

Published
2016-12-31
How to Cite
Webber, C. da C., Nunes, F. P., & Guimarães, J. C. F. (2016). The strategic positioning as determining of the future of a furniture industry: education case. Revista Produção E Desenvolvimento, 2(3), 1-13. https://doi.org/10.32358/rpd.2016.v2.122
Section
Evaluation for educational development